Een nieuwe sport na je vijftigste

Advertentie

Dominiek (59) startte met Hankido

We worden allemaal een dagje ouder. Niets aan te doen. Waar we wel iets aan kunnen doen is aan hoe oud we ons voelen. Sporten en bewegen helpen om zowel fysiek als mentaal fit te blijven en om allerhande kwaaltjes tegen te gaan. Je bent nooit te oud om iets nieuws te leren én om te bewegen. Zo staat Dominiek (59) zoveel sterker in zijn schoenen dankzij Hankido, een Oosterse vechtkunst. Misschien is deze hippe sport ook wel op jouw 50-plus lijf geschreven?

Met ‘vallen’ en opstaan

“Hankido is een Koreaanse vechtkunst. Kunst, want het draait niet om het uitdelen van schoppen en kloppen maar om het bereiken van een steeds verder stadium van innerlijke kracht. Door het beoefenen van Hankido word je zowel fysiek als mentaal sterker. Het is een full workout voor brein en lijf. Het is een sport die het midden houdt tussen het intensievere Taekwondo en het ietwat rustigere Tai Chi. Je moet een arsenaal aan technieken (trap-en stootbewegingen, zelfverdedigingsbewegingen, drukpuntoefeningen) aanleren en het komt er op neer om via vloeiende bewegingen een harmonieus geheel te vormen met je tegenstander. Maar het is ook intensief. Zo komt er heel wat hand-en voetwerk bij kijken en je moet voortdurend je evenwicht proberen te behouden.

We slaan en stoten ook regelmatig stukjes plank kapot. Geweldig! Hankido werkt geestverruimend, brengt je tot rust, maakt je fysiek sterker en krikt je zelfvertrouwen op. Het besef dat ik mij op straat nog kan verdedigen, geeft me een gevoel van rust. Ook voor ouderen is het een geweldige sport. In onze groep zit iemand van 77 jaar en die doet dat geweldig. Echt een voorbeeld. We oefenen ook op valtechnieken, zowel voorwaarts als achterwaarts. Op een juiste manier leren vallen kan je immers heel wat kwetsuren en breuken besparen.”

“Zolang je kan bewegen moet je bewegen"

Enter the Dragon

“Sinds ik als tiener de film ‘Enter The Dragon’ met Bruce Lee zag, ben ik een heel grote fan van oosterse vechtsporten. Ik heb Jiu-Jitsu en Karate gedaan en sinds vorig jaar beoefen ik behalve Hankido ook Taekwondo. Tussen 2010 en 2019 moest ik stoppen met dergelijke sport. Het viel niet te combineren met de onregelmatige uren van mijn job en ik kampte met. een dubbel verschoven nekwervel. Op aanraden van mijn kinesist ben ik toen andere sporten gaan beoefenen: zwemmen, lopen… Maar de liefde voor de vechtkunst bleef wel bestaan. Nu ik hersteld ben en nu het op het werk wat rustiger is – in het najaar ga ik met pensioen – kwam de facebookoproep om Hankido te proberen als geroepen.

Ik heb allesbehalve ‘een zittend gat’. Zolang je kan bewegen moet je bewegen, dat is mijn leuze. Ook mijn kleindochter heeft de smaak van de gevechtsport trouwens te pakken. Heerlijk hoe ze me elke keer weer begroet in fight pose: ‘dag Bompi’. En geweldig hoe ook zij leert om haar mannetje te staan. Een sport voor jong en oud(er).”

En nu JIJ! Dompel jezelf onder in de wereld van de oosterse vechtkunst. Kom een kijkje nemen en/of train mee in de les Hankido 55+ in Sporthal ’t Venneke (trainer Alfred Laseure) in Ekeren.

Bewegen blijft een plezier!

Bewegen is bevorderlijk voor de mentale en de fysieke gezondheid. En dat geldt ook voor mensen ouder dan vijftig jaar. Bang voor allerhande kwaaltjes? Laat spier- of gewrichtspijn je niet tegenhouden om te bewegen. Twee keer per dag Voltaren Emulgel Forte 2% aanbrengen helpt de pijn en de ontsteking te verlichten. Je hoeft de gel slechts één keer om de twaalf uur aan te brengen. Dankzij Voltaren Emulgel blijft bewegen op elke leeftijd een plezier! Meer info via www.voltaren.be

Voltaren Emulgel Forte 2% gel (diclofenac diethylammonium) is een geneesmiddel. Geen langdurig gebruik zonder medisch advies. Niet gebruiken bij kinderen jonger dan 14 jaar, in geval van overgevoeligheid aan niet- steroïdale anti-inflammatoire middelen of tijdens de zwangerschap. Lees aandachtig de bijsluiter. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare N.V. Trademarks are owned by or licensed to the GSK group of companies. © 2020 GSK group of companies or its licensor. PM-BE-VOLT-20-00021

Mieke (66) wordt soepel en rustig van yoga

We worden allemaal een dagje ouder. Niets aan te doen. Waar we wel iets aan kunnen doen is aan hoe oud we ons voelen. Sporten en bewegen helpen om zowel fysiek als mentaal fit te blijven en om allerhande kwaaltjes tegen te gaan. Je bent nooit te oud om iets nieuws te leren én om te bewegen. Zo denkt ook Mieke (66) erover wanneer ze stretcht en grondig in- en uitademt tijdens haar wekelijkse yogales. Misschien is deze hippe sport ook wel op jouw 50-plus lijf geschreven?

Goeroes en chakra’s

“Vroeger had ik hier thuis een cassette liggen met esoterische muziek op en een goeroe die uitleg gaf over chakra’s en yoga. Die cassette is vrijwel meteen in de vuilnisbak beland (lacht). Toen een ex-klasgenootje me aanraadde om een kijkje te nemen in de yogales, stond ik daar dus vrij sceptisch tegenover. Het leek me nogal zweverig en ik had geen ambitie om mijn lichaam in vreemde poses te plooien. Maar ik had ook jarenlang een zittend beroep gehad en ik was gestopt met werken. Ik had voldoende tijd én zin in wat extra beweging. Even gaan kijken kon geen kwaad… Het duurde niet lang vooraleer ik verkocht was. Dat is ondertussen twee jaar geleden.”

“Yoga doe je op je eigen tempo en met je eigen grenzen.”

Ademen, ontspannen, bewegen

“Behalve yoga doe ik wekelijks netbal, ik ga regelmatig fietsen en sinds dit jaar sta ik opnieuw op de skilatten. Ook nieuwe sporten hebben me altijd geïnteresseerd: nordic walking, Start to Run, BBB-lessen (waarbij via krachtoefeningen buik, billen en benen worden getraind, nvdr) … ik heb het allemaal gedaan. Maar wanneer ik eens niet kon gaan, of wanneer mijn sportbuddy afbelde, dan vond ik het moeilijk om de draad weer op te pikken. Bij yoga is dat anders. Een uur op mijn matje voelt als ontspanning. De yoga die ik volg focust op beweging en ademhaling en is dus heilzaam voor lichaam en geest. Dat een goede ademhaling zoveel verschil maakt, dat was een eyeopener. Juist ademen helpt niet alleen om de oefeningen tot een goed einde te brengen, het helpt me ook in mijn dagelijkse leven. Wanneer ik last heb van stress of van een slapeloze nacht, dan focus ik op mijn ademhaling, waardoor ik snel weer kalm word. Maar vergis je niet: yoga is ook bewegen. We doen veel stretchoefeningen en maken poses die binnen onze fysieke mogelijkheden liggen: de zonnegroet als opwarming, de boom op één been als evenwichtsoefening…

Iedereen doet wat hij kan, op zijn eigen tempo, met zijn eigen grenzen. Het draait niet om presteren maar wel om ademen, ontspannen en bewegen. Voldoende beweging is nodig op mijn leeftijd. Ik heb wel eens last aan knieën en bekken. Bukken gaat heus niet meer vanzelf en als ik lang heb gezeten is het toch net wat moeilijker om weer recht te geraken. Pas op, het lukt allemaal nog wel, maar het is niet meer vanzelfsprekend. Yoga helpt om spieren en ledematen los te krijgen en ik merk dat wanneer ik voldoende beweeg, ik ook sneller herstel van allerhande kwaaltjes. Bovendien is het ook fijn om elke week een babbeltje te kunnen doen en nieuwe mensen te leren kennen. Elke les doet deugd.”

En nu JIJ! Yoga voor senioren wordt georganiseerd door Lokaal Dienstencentrum Elfdorpen in Deinze.

Bewegen blijft een plezier!

Bewegen is bevorderlijk voor de mentale en de fysieke gezondheid. En dat geldt ook voor mensen ouder dan vijftig jaar. Bang voor allerhande kwaaltjes? Laat spier- of gewrichtspijn je niet tegenhouden om te bewegen. Twee keer per dag Voltaren Emulgel Forte 2% aanbrengen helpt de pijn en de ontsteking te verlichten. Je hoeft de gel slechts één keer om de twaalf uur aan te brengen. Dankzij Voltaren Emulgel blijft bewegen op elke leeftijd een plezier! Meer info via www.voltaren.be

Voltaren Emulgel Forte 2% gel (diclofenac diethylammonium) is een geneesmiddel. Geen langdurig gebruik zonder medisch advies. Niet gebruiken bij kinderen jonger dan 14 jaar, in geval van overgevoeligheid aan niet- steroïdale anti-inflammatoire middelen of tijdens de zwangerschap. Lees aandachtig de bijsluiter. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare N.V. Trademarks are owned by or licensed to the GSK group of companies. © 2020 GSK group of companies or its licensor. PM-BE-VOLT-20-00021

Rachel (52) begon na een rugfractuur met rock ’n roll

We worden allemaal een dagje ouder. Niets aan te doen. Waar we wel iets aan kunnen doen is aan hoe oud we ons voelen. Sporten en bewegen helpen om zowel fysiek als mentaal fit te blijven en om allerhande kwaaltjes tegen te gaan. Je bent nooit te oud om iets nieuws te leren én om te bewegen. En daarom staat Rachel (52) elke vrijdagavond swingend op de dansvloer. Misschien is deze hippe sport ook wel op jouw 55-plus lijf geschreven?

Terug bewegen!

“Ik ben altijd actief geweest. Ik zat op keurturnen, ik deed aan atletiek, ik heb zelfs een tijdje BBB-les (waarbij via krachtoefeningen buik, billen en benen worden getraind, nvdr) gegeven. Tot ik. kinderen kreeg: vier stuks. Heerlijk. Maar met een man die vaak van huis was en een vrij intensieve job, ontbrak het me aan tijd om te gaan sporten. Bovendien was een babysit regelen voor vier kinderen omslachtig en duur. En zo kwam het dat ik 25 jaar lang niet heb gesport, zeldzame sit-ups buiten beschouwing gelaten. Sinds kort is daar verandering in; gekomen. Anderhalf jaar geleden liep ik door een bootongeval een rugfractuur op. Gelukkig ben ik helemaal hersteld, maar ik heb wel vijf weken plat in de zetel doorgebracht. Héél moeilijk voor iemand die bruist van de energie. Toen ik eindelijk uit die zetel mocht, stond ik te popelen om weer te kunnen bewegen.”

Dansen met je hart

“Op een avond belde mijn beste vriendin me op: ‘Rach’, zei ze, ‘ik pik je straks op, wij gaan dansen.’ Enkele uurtjes later stonden we al op de dansvloer. De klik was er meteen. Ik zit al even in een groep waarmee ik retro evenementen in ons land afstruin en deze stijl van dansen sluit hier perfect bij aan. Elke vrijdagavond trekken we een zwierige fifties jurk aan en amuseren we ons te pletter. Behalve plezier maken geeft dansen veel energie. Mijn vriendin werkt fulltime en op vrijdagavond staat de vermoeidheid van een lange werkweek op haar gezicht te lezen, om na slechts enkele zwieren en draaien als sneeuw voor de zon te verdwijnen. Dansen maakt je hoofd leeg. Het is het ideale moment om even bij te kletsen, je hart te luchten, sociale contacten te onderhouden. In onze les zitten mensen van verschillende leeftijden: van jonge koppeltjes die oefenen voor hun openingsdans tot senioren die iets leuks willen doen met hun partner. Rock ‘n Roll is toegankelijk voor iedereen, iedereen volgt gewoon zijn eigen tempo.

Niets moet, behalve je amuseren. Na een les voel ik dat ik lichaamsbeweging heb gehad. We gaan er echt hard voor! Door vaak te bewegen merk ik dat ik minder stram ben en minder last heb van kwaaltjes, zo speelt mijn rug me amper nog parten. Bewegen is een must, zeker als je de vijftig gepasseerd bent. Maar actief zijn, dingen op de agenda hebben staan, is net zo belangrijk. Dansen voelt voor mij niet aan als sporten maar gewoon als iets gezelligs. Mijn tip: zoek een activiteit waar je blij van wordt, waarvoor je met plezier uit de zetel springt, waar je een passie voor voelt. Dan zal het ook niet als een opgave of een opoffering aanvoelen. Dans met je hart en je hele lichaam zal volgen.”

“Dans met je hart en je voeten zullen volgen!”

En nu JIJ! Keuze uit verschillende dansstijlen – van Ballroom en Latin tot Rock ’n Roll – bij dansclub ’t Uiltje in Schriek.

Bewegen blijft een plezier!

Bewegen is bevorderlijk voor de mentale en de fysieke gezondheid. En dat geldt ook voor mensen ouder dan vijftig jaar. Bang voor allerhande kwaaltjes? Laat spier- of gewrichtspijn je niet tegenhouden om te bewegen. Twee keer per dag Voltaren Emulgel Forte 2% aanbrengen helpt de pijn en de ontsteking te verlichten. Je hoeft de gel slechts één keer om de twaalf uur aan te brengen. Dankzij Voltaren Emulgel blijft bewegen op elke leeftijd een plezier! Meer info via www.voltaren.be

Voltaren Emulgel Forte 2% gel (diclofenac diethylammonium) is een geneesmiddel. Geen langdurig gebruik zonder medisch advies. Niet gebruiken bij kinderen jonger dan 14 jaar, in geval van overgevoeligheid aan niet- steroïdale anti-inflammatoire middelen of tijdens de zwangerschap. Lees aandachtig de bijsluiter. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare N.V. Trademarks are owned by or licensed to the GSK group of companies. © 2020 GSK group of companies or its licensor. PM-BE-VOLT-20-00021